tisdag 3 maj 2011

Tankar kring Facebook, inlägg 5

Mina tankar kring Facebook:

Har nu läst och läst om Facebook på de flesta ställen och samlat information på information, men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tycka om Facebook. Det är fortfarande inte någon favorit sysselsättning för mig att vara på Facebook, men det kan vara kul att hitta gamla vänner eller bekanta och se hur de ser ut nuför tiden!
Jag kan förstå att många använder Facebook för att marknadsföra sig själva eller sitt företag eftersom det är så otroligt många medlemmar och dessutom verkar det vara ett mycket bra sätt att sprida ett budskap man vill ha fram till många människor, tänker framförallt på upproret i Egypten, se artikel:

Larsson, Mats (2011). Här började upproret. [Elektronisk] Aftonbladet, 9 februari. Tillgänglig:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2322643/har-borjade-upproret [2011-02-09].

När det gäller att sprida sitt budskap och göra sin röst hörd så är Facebook ett fenomenalt verktyg, men när det gäller att bara "hänga" på Facebook och läsa skvaller (för mig känns det som det) så är det ingenting för mig!
Men jag kan inte låta bli att tänka, om det är ett så effektivt vektyg för att få människor med sig, då kan det ju vara ett farligt verktyg om man inte använder det rätt. Tänker på terrorism och andra hemskheter, det är lätt att påverka människor till det man vill att de ska tycka om man är en duktig talare, som t.ex. Hitler. Tänk om Facebook funnits på den tiden, hur hade det påverkat nazisterna? Hade man kunnat bli ännu starkare eller hade omvärlden vaknat tidigare och stoppat Hitler innan han blev så framgångsrik?
Många tankar vaknar till liv när man börjar fundera över Facebook och de sociala mediernas starka inverkan på världen och människan, trots att det faktiskt är vi människor som är det sociala medierna eftersom det är vi som sitter bakom våra skärmar och skriver.


Jag kommer vara fortsatt kluven till de sociala medierna, men en sak är jag säker på och det är att jag inte kommer att gilla att bara sitta och gotta mig i att läsa vad alla andra gör på sin fritid, på jobbet eller hos mormor. Då plockar jag hellre fram gamla hederliga telefonen och slår en signal till vederbörande och skvaller lyssnar jag inte på!


Tack för att du tagit dig tid att läsa om Facebook i min blogg!
Nu går jag vidare till att via Facebook skriva om Twitter!



Ha det nu så himla bra, så ses vi!
Kram


Jessica Sidén

1 kommentar:

  1. Du behöver se över formen för hur du refererar. Ta del av miniguide till Harvardsystemet. T.ex. skall alla referenser till en postning(artikel) som du skriver finnas i bokstavsordning i slutet av artikeln.

    SvaraRadera