tisdag 17 maj 2011

Youtube - Varför & vilka använder det?, 3e inlägget

Tänkte nu försöka gå in på varför man ska använda YouTube, vilka är det som använder det och kan man tjäna pengar på YouTube?
Jag håller helt och hållet med alla som tycker att YouTube är ett bra sätt att visa upp något man gjort i marknadsföringssyfte för att sprida videon på ett lätt och helt gratis sätt eller ett lättillgängligt sätt att visa sina nära och kära en video man vill att de ska kunna se eller sprida sitt politiska intresse. Grundtanken med YouTube, att alla ska ha tillgång till att dela med sig av sina videos man vill visa för omvärlden på ett lätt sätt, faktiskt är något bra. Det ger alla människor samma förutsättning att faktiskt visa upp det man gjort, utan att det behöver kosta en massa pengar. Visst kommer kvalitén skilja beroende på hur mycket pengar man har eller vilken utrustning man har tillgång till, men grundtanken är bra, tycker jag. Något jag hela tiden kommer på mig själv med att undra, är hur många videos det egentligen finns totalt uppladdat på YouTube och vad är det som gör att vissa videos blir så populära medan andra knappt ses mer än av 10 st personer?
Jag ska nu försöka få reda på lite om dessa funderingar, om det ens är möjligt.


ANVÄNDA eller INTE använda Youtube?

* Fördel med Youtube är att det är gratis för alla att lägga upp sina videos och att använda, lika villkor för alla.


* Men är det verkligen lika villkor för alla människor i världen att använda YouTube?

Nja, riktigt så är det ju tyvärr inte! I en artikel i DN tar journalisten Ossi Carp upp detta för diskussion : 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sociala-medier-brister-i-tillganglighet

Jag känner faktiskt igen mig själv i en del av det som skrivs i artikeln, trots att jag inte har någon synskada eller lässvårigheter. Jag vet att jag senast idag klagade över att jag tycker det är så svårt att se vad som står i dessa captcha och ofta misslyckas jag med att faktiskt skriva rätt i dem och struntar i det hela jag höll på med. Jag kan därför tänka mig hur svårt det skulle vara att kunna fylla i dessa förvridna och skuggande eller på annat sätt förvanskade bokstäver om jag hade en synskada eller lässvårigheter. Då undrar jag, i dagens tekniska och välutvecklade samhälle varför gör man det på detta sätt? Det måste ju finnas en lösning som passar för alla.

I en annan artikel i DN tas ett annat problem upp av journalisten Robert Holender:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/syrien-pa-vag-tillata-facebook




Att länder på detta sätt stryper tillgången till sociala medier är ju verkligen att frihetsberöva folket och Syrien är ju inte det enda landet där sådant förkommer. Borde vi andra länder kräva att dessa människor faktiskt får tillgång till sociala medier på internet, borde det inte vara en mänsklig rätt? Svårt att börja en diskussion i detta ämne eftersom man kommer in på så mycket annat som inte handlar om sociala medier längre men tycker det är en viktig sak att ändå nämna.


* Ett gratis sätt att marknadsföra sig själv eller något annat.


Att via YouTube sprida sin video på ett lätt och gratis sätt stämmer verkligen, då det för det första är väldigt enkelt att ladda upp din video. För det andra så har du möjligheten att sprida din video till andra sociala nätverk, mail eller andra sidor eftersom man kan länka till olika platser via YouTube genom ett enkelt klick.





Sen skriver man bara in adressen man vill länka till och vips, så syns din video även där. Detta är ett nästan revolutionerande sätt att sprida sin video på, utan att nästan behöva lyfta ett finger och utan att det kostat dig en enda krona. Men vad är det då som gör att vissa videos får miljontals med klick och andra nästan inga alls?


1. Glöm inte att YouTube är ett socialt nätverk där ju mer aktivitet du visar desto större chans har du att din video blir en populär video bland andra medlemmar i nätverket. Börja med att vara en aktiv medlem genom att länka till andra nätverk, bjud in vänner till YouTube, titta och kommentera andra medlemmars videos, ranka och lägg in videos i din spellista med andra ord allt som visar att du är en aktiv medlem i nätverket. Detta för att förbereda inför när du laddar upp din egen video i nätverket, eftersom nätverket är uppbyggt på det sättet. Ju mer aktiv du är desto bättre kommer dina videos att bli synliga för andra medlemmar och andra som tittar på en video på YouTube, enligt Meyerson, Mitch(2010).


2. Skapa en video kräver inte en dyr och exklusiv utrustning eftersom det idag finns så otroligt många bra redigeringsprogram man kan använda för det ändamålet. Men se till att videon inte är för lång, mellan 2-3 minuter och förmedla det budskap man vill få ut. Helst ska det hända något i videon och inte bara vara ett ansikte som rabblar massa text. Ha en trovärdig text som på ett trovärdigt sätt läses upp och se till att kunna texten, enligt Meyerson, Mitch (2010).

3. Lägg upp videon på YouTube och fortsätt samtidigt att vara en aktiv medlem. Se även till att skicka ut en länk till videon till alla sociala nätverk där man är medlem, men även till nära och kära och alla vänner för att på så sätt maximera spridningen av videon, enligt Meyerson, Mitch (2010).


Tänkte passa på att lägga upp mitt företag Minieolas videoklipp från YouTube. Filmen gjordes för att medverka i en tävling, det är inte sett många gånger på YouTube men tänkte nu utföra ett litet test. Genom att från och med idag vara otroligt aktiv på YouTube samt att skicka denna länk till alla jag känner, så ska jag imorgon se hur mycket antalet visningar av videon ökat på ett dygn!






Ska faktiskt bli spännande att se om det blir någon skillnad! Nu idag när jag länkade till videon hade den setts 38 gånger på YouTube, men det ska förhoppningsvis förbättras till imorgon!



Spännande fortsatt läsning imorn då!

Hej så länge!






REFERENSER:

Carp, Ossi (2011) Sociala medier brister i tillgänglighet. [Elektronisk] Dagens Nyheter, 10 februari. Tillgänglig: Mediearkivet dn.se [2011-05-16]

Holender, Robert (2011) Syrien påväg tillåta Facebook. [Elektronisk] Dagens nyheter, 9 februari. Tillgänglig: Mediearkivet dn.se [2011-05-16].



Meyerson, Mitch (2010) Success Secrets of Social Media Marketing Superstars, [Elektronisk] Entrepreneur Media Inc, Canada, Tillgänglig: Google books [2011-05-17].

 

1 kommentar:

  1. Hej Jessica

    Nu finns en kommentar om ditt inlägg på min blogg.

    http://westschweden.blogspot.com/2011/06/kommentar-om-youtube-till-jessica.html

    Hälsningar Simone

    SvaraRadera